Gołąbki z młodej kapusty w sosie pomidorowym

Jedna z moich ulubionych potraw. Zawsze robiła je dla mnie babcia, ale teraz kiedy z powodu wieku ma problemy z chodzeniem i gotowaniem postanowiłam wziąć byka za rogi i sama je przygotować.
Okazało się, że zrobienie gołąbków to łatwizna, a największą trudność może sprawić oddzielenie liści kapusty tak, żeby się nie porwały. 
 

Składniki:
    - główka młodej kapusty
    - 120g ryżu
    - 700g ulubionego mięsa mielonego
    - 1 mała cebula lub szalotka
    - 1/2 łyżeczki mielonej kolendry
    - 1 łyżeczka mielonego oregano
    - 1 łyżeczka suszonego majeranku
    - 1 łyżeczka lubczyku
    - ¼ łyżeczki czarnego pieprzu
    - ½ łyżeczki soli
    - 1/8 łyżeczki pieprzu cytrynowego
    - 2-3 łyżki oliwy lub masło

Składniki na sos:

    - 1,5 litra bulionu, rosołu
    - 500 ml pomidorowego przecieru
    - 3 łyżki mąki
    - łyżeczka słodkiej papryki w proszku
    -1/4 łyżeczki ostrej papryki
    -1 łyżeczka suszonego oregano
    - 4-5 łyżek śmietanki kremówki 
     
Przygotowanie:

1. Duży, głęboki garnek zalałam do połowy wodą. Dodałam sól i doprowadziłam do wrzenia.
2. Kiedy woda w garnku się zagotowała włożyłam główkę kapusty, z której wcześniej usunęłam głąb. Kiedy liście z wierzchu zmiękły ściągnęłam je delikatnie dwoma widelcami i odłożyłam na talerz. Postępowałam podobnie z kolejnymi liśćmi.
    3. Ryż ugotowałam w osolonym wrzątku zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
    4. Do chłodnego ryżu dodałam mielone mięso, startą na tarce cebulę oraz przyprawy. Wymieszałam do połączenia się składników .
    5. Na środek każdego liścia kapusty nakładałam około 2 łyżki farszu. Zawijałam boki liści, a następnie dół i górę. Gołąbki zwijam najciaśniej jak się da, na kopertę.
    6. Garnek wyłożyłam liśćmi kapusty. Ułożyłam na nich zwinięte gołąbki łączeniem do dołu.
    7. W drugim garnku zgotowałam bulion i zalałam nim gołąbki.
    8. Garnek z gołąbkami przykryłam i gotowałam 25 - 30 minut, aż kapusta zrobiła się miękka.
    9. Wywar z gołąbków przelałam do innego garnka. Dodałam przecier pomidorowy oraz mąkę, którą wcześniej rozmieszałam z kilkoma łyżkami zimnej wody.
    10. Całość zagotowałam, dodałam przyprawy i gotowałam 5 minut.
    11. Śmietanę rozprowadziłam z sosem. Przelałam do garnka z gołąbkami i na małym ogniu gotowałam 10 minut.






Brak komentarzy

Prześlij komentarz