Soczewiaki

czyli kakory litewskie
Składniki na ciasto:

- kilogram ziemniaków
- 50 dag mąki pszennej
- 2 jajka
- 3 g świeżych drożdży
- 150 ml mleka
- łyżeczka cukru
- łyżeczka soli
- białko
- łyżka ziaren czarnuszki (albo kminku)

Składniki na farsz:

- 25 dag zielonej soczewicy
- 2 marchewki
- 20 dag cebuli
- 2 ząbki czosnku
- 5 dag smalcu
- 1,5 łyżeczki czarnuszki
- szczypta mielonego kminku (albo majeranku)  i ziela angielskiego
- sól
- świeżo mielony czarny pieprz

Przygotowanie:

1. Ziemniaki obrałam,pokroiłam w grubą kostkę i ugotowałam w osolonej wodzie.
2. Gotowe utłukłam, ale można też zmielić albo przecisnąć przez praskę.
3.Drożdże wymieszałam z cukrem, łyżką mąki i ciepłym mlekiem. Odstawiłam w ciepłym miejscu, aby podwoiły swoją objętość ( na około 20 minut).
4. Wyrobiłam ciasto, dolewając mleko. Przykryłam i odstawiłam do wyrośnięcia.
5. Soczewicę namoczyłam, odstawiłam na godzinę. Ugotowałam w osolonej wodzie i odcedziłam.
6. Marchew obrałam, starłam na grubych oczkach i dodałam do soczewicy. Posiekane cebule podsmażyłam na smalcu, aż się lekko zrumieniły. Dodałam do reszty składników. Przyprawiłam przeciśniętym przez praskę czosnkiem i pozostałymi przyprawami.
7. z ciasta odrywałam pojedyncze kawałki, formowałam z nich krążki o średnicy około 2 cm. Na każdym kładłam łyżeczkę farszu i zawijałam w półksiężyce. 
8. Układałam na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Piekłam na złoto z obu stron w temperaturze 180 stopni C. przez około 30 minut. W połowie pieczenia posmarowałam wierzch rozmąconym białkiem, posypałam czarnuszkę (można kminkiem).

* przepis: "Kuchnia podlaska"Dorota Próchniewicz
Restauracja Senasis Nemunas w Druskiennikach serwuje klasyczne dania litewskie w tym kakory


Brak komentarzy

Prześlij komentarz