Pulpety z dorsza w sosie pomidorowym

Składniki na pulpety:

- 3 kawałki białego chleba bez skórki (60 g)
- 600 g filetów z dorsza (ze zrównoważonych połowów), halibuta, morszczuka lub mintaja, bez skóry i ości
- 1 średniej wielkości cebula, drobno posiekana (150 g)
- 4 ząbki czosnku, przeciśnięte przez praskę
- 30 g natki pietruszki, drobno posiekanej
- 30 g kolendry, drobno posiekanej
- 1 łyżka mielonego kuminu
- 1,5 łyżeczki soli
- 2 duże wiejskie jajka, roztrzepane
- 4 łyżki oliwy

Składniki na sos pomidorowy:

- 2,5 łyżki oliwy
- 1,5 łyżki mielonego kuminu
- 0,5 łyżeczki słodkiej papryki
- 1 łyżeczka mielonej kolendry
- 1 średnia cebula, posiekana
- 125 ml białego wina
- puszka (400 g) krojonych pomidorów
- 1 czerwona chili bez pestek, drobno posiekana
- 1 ząbek czosnku, przeciśnięty przez praskę
- 2 łyżeczki drobnego cukru do wypieków
- 2 łyżki liści mięty, grubo posiekanych
- sól
- czarny pieprz

Przygotowanie sosu pomidorowegoo:

1. Na bardzo dużej patelni (lub w dużym rondlu) rozgrzałam oliwę. Wrzuciłam przyprawy i cebulę. Smażyłam 8-10 minut, aż cebula zrobiła się zupełnie miękka.
2. Wlałam wino i gotowałam na wolnym ogniu przez 3 minuty. Dodałam pomidory, chili, czosnek, cukier, 0,5 łyżeczki soli i trochę czarnego pieprzu. Dusiłam około 15 minut, aż sos stał się gęsty. Doprawiłam do smaku i odstawiłam na bok.

Przygotowanie pulpetów:

1. Zmiksowałam chleb w malakserze na okruchy. 
2. Posikałam bardzo drobno rybę i włożyłam do miski razem z chlebem i pozostałymi składnikami oprócz oliwy.
3. Dobrze wymieszałam i i formowałam z masy zwarte placuszki o grubości 2 cm i średnicy 8 cm. (Powinno wyjść 8 pulpetów). Jeśli pulpety są bardzo miękkie, wkładam je na 30 minut do lodówki, żeby trochę stężały. (Można też dodać odrobinę bułki tartej, ale oszczędnie, bo pulpety powinny być wilgotne).
4. Na patelni rozgrzałam połowę oliwy i smażyłam pulpety po 3 minuty z każdej strony, aż ładnie się zarumienią. W miarę smażenia kolejnych partii dolewałam pozostałą oliwę.
5. Pulpety delikatnie przełożyłam do sosu pomidorowego, układając je jeden przy drugim. Dodałam około 200 ml wody. Przykryłam patelnię pokrywką i dusiłam na bardzo wolnym ogniu 15-20 minut.
6. Wyłączyłam ogień, odkryłam naczynie i zostawiłam pulpety co najmniej na 10 minut przed podaniem. Serwuję ciepłe lub w temperaturze pokojowej, posypane miętą.

Przepis: "Jerozolima"; Yotam Ottolenghi i Sam Tamimi





1 komentarz