Tarta z jabłkami, karmelem i bezą

Tarta niedawno wyskoczyła z piekarnika i będzie słodka niespodzianką dla Franka po szkole.

Składniki na kruchy spód:


- 200 g mąki

- 130 g zimnego masła 82%

- 2 żółtka

- szczypta soli

- 3 łyżki cukru

- łyżka śmietany 18% opcjonalnie gdyby ciasto nie chciało się zagnieść


Składniki:

- puszka kajmaku (400 g)

- kilogram jabłek (szara reneta, antonówka)

- łyżeczka cynamonu

- 2 łyżeczki soku z cytryny


Składniki na bezę:

3 białka

170 g cukru

szczypta soli

- łyżeczka soku z cytryny albo octu winnego (opcjonalnie)

- łyżeczka mąki ziemniaczanej (opcjonalnie)

 

Przygotowanie kruchego spodu:

1. Piekarnik rozgrzałam do 180 stopni. Tortownicę delikatnie wysmarowałam masłem i oprószyłam mąką pszenną. 

2. W misce wymieszałam mąkę, cukier,  posiekane masło, żółtka i sól. Ciasto wyrabiałam, aż zaczęło się kleić. Uformowałam kulę, owinęłam folią spożywczą i włożyłam do lodówki na godzinę.

3. Po godzinie ciasto wyjęłam z lodówki, rozwałkowałam podsypując je odrobiną mąki. Przełożyłam do formy na tartę, przykryłam papierem do pieczenia. Na papier wsypałam kulki ceramiczne. Piekłam 15 minut. Po tym czasie ściągnęłam papier wraz z kulkami. Wstawiłam ciasto ponownie do piekarnika i piekłam dodatkowe 10 minut.

4. Gotowe wyjęłam z piekarnika.

 

Przygotowanie jabłek:

1. Jabłka umyłam, obrałam i pokroiłam na ćwiartki. Usunęłam z nich gniazda nasienne. Ćwiartki podzieliłam na jeszcze mniejsze kawałki, włożyłam do dużego garnka, dodałam cukier, sok z cytryny i dusiłam przez kilkanaście minut ( co jakiś czas mieszając aby jabłka się nie przypaliły). Kiedy jabłka zmiękły dodałam cynamon, wymieszałam i odstawiłam na bok.

Przygotowanie bezy:

1. Białka umieściłam w metalowej misce (można też w szklanej) razem ze szczyptą soli. Najpierw na wolnych obrotach ubijałam przez chwilę, następnie zwiększyłam obroty prawie do maksimum. Kiedy piana stała się dosyć sztywna zaczęłam dodawać stopniowo, łyżka po łyżce cukier (kolejną łyżkę cukru dosypuję po całkowitym rozpuszczeniu się poprzednio dodanej łyżki.) Na koniec wlałam ocet winny i przesianą mąkę ziemniaczaną. Miksowałam jeszcze przez minutę.

2. Na podpieczony spód wyłożyłam masę kajmakową, a następnie jabłka.

Jabłka przykryłam bezą.

3. Tartę wstawiłam do rozgrzanego do170 stopni piekarnika. Piekłam 20 minut. Po tym czasie temperaturę obniżyłam do 140 stopni i piekłam 30 minut.

 





Brak komentarzy

Prześlij komentarz