Korzenne ciasto Tessy

Przepis na korzenne ciasto Tessy pochodzi z mojej ulubionej książki kucharskiej „Słodko” autorstwa Yotama Ottolenghiego i Helen Goh. Jego pomysłodawczynią jest Tessa Faulkner.

Wypiek ma głęboki smak, jest gładkie, wilgotne z nuta piernika. Ostatnio jest to najczęściej pieczone przeze mnie w domu ciasto.


Składniki:


- 180 g masła o temperaturze pokojowej

- 160 g ciemnego cukru trzcinowego

- 160 g jasnego cukru trzcinowego

- drobno otarta skórka z 1 dużej pomarańczy

- 3 duże jajka

- 120 g kwaśnej śmietany

- 1 łyżka ekstraktu waniliowego

- 1 łyżeczka mieszanki przypraw korzennych

- 225 g maki pszennej

- ¾ łyżeczki soli

- ½ łyżeczki sody oczyszczonej

- 1 łyżeczka octu słodowego (lub jabłkowego)

- cukier puder do oprószenia


 

Przygotowanie:


1. Funkcje piekarnika nastawiłam na termoobieg i rozgrzałam go do 170 stopni C (bez termoobiegu- 190 stopni C)

2. Keksówkę natłuściłam i wyłożyłam papierem do pieczenia.

3. Do misy miksera wrzuciłam masło, oba rodzaje cukru i skórkę pomarańczową. Utarłam na jasną, gładką masę. Pamiętałam o tym żeby nie miksować zbyt długo, aby nie wbić do ciasta za dużo powietrza.

4. Do drugiej miski przesiałam przyprawę korzenną, mąkę sól i ostawiłam na bok.

5. Przy mikserze pracującym na średnich obrotach dodawałam na przemian po jednej trzeciej masy jajecznej i przesianych sypkich składników. Miksowałam, aż wszystko się połączyło.

6. W małej misce zmieszałam sodę i ocet. Dodałam do miksowanej masy i gdy tylko składniki się połączyły wyłączyłam silnik.

7. Ciasto przełożyłam do keksówki i piekłam 50-55 minut, aż patyczek wbity w środek był czysty po wyjęciu.

8. Gotowe ciasto wyjęłam z piekarnika i odstawiłam na kratkę na 15 minut aby przestygło. Wyłożyłam z formy na talerz i pozostawiłam do wystygnięcia. Ostudzone oprószyłam cukrem pudrem.




1 komentarz