Bezglutenowe ciasto kokosowe z polewą czekoladową

Wczoraj był finał MasterChef Junior, którego z Frankiem jesteśmy fanami. Od kiedy oglądamy ten program Młody zrobił się bardziej aktywny w kuchni, a ja nie wychodzę z podziwu nad pracowitością, pomysłowością, fajnością i talentem dzieciaków.
U nas w kuchni praca odtwórcza, bo korzystamy z przepisu z książki "Słodko" Yotama Ottolenghiego i Helen Goh.
Dzisiaj w roli głównej jest mój ulubiony składnik czyli kokos, którego dla odmiany nie znosi Franek, co nie zniechęciło go w pomaganiu podczas przygotowania ciasta.
Nie ma za to składnika, który robi mi krzywdę czyli mąki. Dla mnie to idealny deser, a ciasto jest aksamitne i wręcz rozkoszne.
Składniki:

- 200 g masła o temperaturze pokojowej
- 250 g drobnego cukru
- 60 g wiórków kokosowych
- nasiona z 1 laski wanilii
- ¼ łyżeczki soli
- 4 duże jajka
- 180 g mielonych migdałów

Przygotowanie:

1. Piekarnik rozgrzałam do 160 stopni z termoobiegiem.
2. Formę o średnicy 23 cm wyłożyłam papierem do pieczenia (może być też keksówka zamiast tortownicy).
3. Do makutry włożyłam pokrojone masło, cukier, wiórki kokosowe, wanilię i sól. Ucierałam na średnich obrotach około 3 minuty do uzyskania jasnej, puszystej masy. Dodawałam po kolei jajka , po każdym dobrze miksowałam. Zmniejszyłam obroty do minimum i wsypałam mielone migdały. Miksowałam, aż składniki się połączyły.
4. Ciasto przełożyłam do przygotowanej formy. Piekłam 50 minut, aż ciasto się zarumieniło z wierzchu, a patyczek wbity w środek był po wyjęciu czysty. Wyjęłam z piekarnika i odstawiłam do ostygnięcia. Wyłożyłam z formy na talerz i zostawiłam do wystygnięcia.


Składniki na ganche na wodzie:

- 60 g gorzkiej czekolady (70% miazgi kakaowej), posiekanej na kawałki
- 25 g drobnego cukru
- 25 g syropu glukozowego
- 3łyżki wody
- nasiona z ¼ laski wanilii
- 25 g masła o temperaturze pokojowej, pokrojonego w kostkę o boku 2 cm

Przygotowanie:

1. Do średniej miski włożyłam czekoladę.
2. W małym rondlu umieściłam cukier i cukier glukozowy, zamieszałam i postawiłam na średnim ogniu. Kiedy cukier się rozpuścił zwiększyłam ogień i doprowadziłam do wrzenia mieszając od czasu do czasu pilnując żeby się nic nie spaliło. Gotowałam kilka minut, aż płyn zrobił się jasnobursztynowy. Zdjęłam z ognia i delikatnie wlałam wodę. Ponieważ masa się zbryliła postawiłam garnek z powrotem na ogniu, dodałam wanilię i cały czas mieszając gotowałam, aż karmel się rozpuścił. Zdjęłam z ognia, odczekałam minutę i dodałam do garnka czekoladę. Odstawiłam na 3 minuty, a następnie wymieszałam trzepaczką na gładką masę. Wrzuciłam partiami masło, cały czas mieszając do uzyskania gładkiej konsystencji.
3. Polałam ciasto polewą i wstawiłam do lodówki.




Brak komentarzy

Prześlij komentarz