Babka piaskowa z kawą i kardamonem

Jedna z ulubionych babek mojego męża. Jest zwarta, wilgotna i świetnie smakuje podana z kawą albo gorącym kakao.

Przepis pochodzi z książki Rose Levy Beranbaum „Cake Bible”.

 

Składniki:


- 90 ml mleka 3,2% o temperaturze pokojowej + 20 ml do kawy

- 6 dużych jajek o temperaturze pokojowej

- 2 łyżeczki ekstraktu waniliowego

- 200 g maki ze środkiem spulchniającym

- 100 g maki pszennej + do oprószenia formy

- ½ łyżeczki soli

- 300 g drobnego cukru

- 300 g bardzo miękkiego masła pokrojonego w kostkę + trochę do natłuszczenia formy

- 1,5 łyżeczki świeżo zmielonego kardamonu

- 1,5 łyżeczki rozpuszczalnej kawy w granulkach

- 2 łyżeczki ciemnego kakao w proszku


Składniki na pomadę:


- 1,5 łyżeczki rozpuszczalnej kawy w granulkach

- 45 ml mleka 3,2% podgrzanego

- 240 g cukru pudru, przesianego

- 30 g masła, miękkiego

 


Przygotowanie:


1. Piekarnik nastawiłam na funkcję termoobieg i rozgrzałam do 175 stopni C.

2. Formę z kominem do babki natłuściłam masłem i oprószyłam mąka.

3. Do średniej miski wlałam mleko, dodałam jajka i ekstrakt waniliowy. Krótko mieszałam trzepaczką, do połączenia się składników.

4. Do misy miksera przesiałam oba rodzaje maki, sól i cukier. Miksowałam na małych obrotach 30 sekund. Dodałam masło i połowę masy jajecznej. Ucierałam, aż połączyły się z suchymi składnikami. Zwiększyłam obroty do średnich i miksowałam przez minutę. Zgarnęłam masę ze ścianek, dodałam resztę masy jajecznej w dwóch partiach, po każdej dobrze miksując.

5. Masę rozdzieliłam po równo do dwóch misek. Do jednej wmieszałam mielony kardamon. Podgrzałam 20 ml mleka, wlałam do miseczki z kawą rozpuszczalną i kakao. Mieszałam, aż kawa się rozpuściła, a płyn miał konsystencję gęstego mleka skondensowanego. Połączyłam z masa w drugiej misce.

6. Przełożyłam obie masy do formy na przemian w czterech częściach (po dwie z każdej). Małym nożem zrobiłam zygzak w cieście, by powstały paski jak u zebry.

7. Piekłam 40-45 minut, aż patyczek wbity w środek był po wyjęciu czysty.

8. Gotowe ciasto wyjęłam z piekarnika i odstawiłam na 10 minut. Wyłożyłam z formy na kratkę i odstawiłam do wystygnięcia.

9. W małej misce zmieszałam kawę i ciepłe mleko. Dodałam cukier puder i miękkie masło. Wymieszałam trzepaczką na gęstą, gładka masę. Za pomocą łyżki polałam ciasto pomadą, by spłynęła stróżkami po bokach. Gdy pomada nieco stygła podałam ciasto.

 



Brak komentarzy

Prześlij komentarz