Sos musztardowy Aioli

Aioli jest popularne w kuchni śródziemnomorskiej i jest sosem z czosnku, oliwy z oliwek, soku z cytryny i żółtka, co sprawia, że podstępnie przypomina majonez czosnkowy. Najpopularniejszy jest w Hiszpanii, Francji i we Włoszech. 

 Mój ulubiony sos aioli jem w towarzystwie krewetek w Złocie Hiszpanii, Tapas Barze na warszawskiej Saskiej Kępie.

Tym razem nie mając w domu majonezu, a mając ochotę na domowego hamburgera przygotowałam sos aioli z dodatkiem musztardy Dijon.

Warto też mieć na uwadze aby użyć łagodnej oliwy (ewentualnie oleju), bo inaczej aioli wyjdzie gorzkie. Wiem co mówię, bo zaliczyłam taką wpadkę.


Składniki:


- 1 duże żółtko

- łyżeczka musztardy Dijon (można spróbować inna musztardę)

- 2 łyżeczki świeżego soku z cytryny

- 1/2 szklanki oliwy z oliwek

- 2-3 ząbki czosnku lub 1 łyżeczka czosnku w proszku

- pieprz czarny do smaku

- szczypta soli

- odrobina miodu albo syropu z agawy jeśli chcemy uzyskać miodowo-musztardowy sos aioli (opcjonalnie)

 

Przygotowanie:


1. Czosnek obrałam i starłam na tarce o drobnych oczkach ( zaleca się rozbić je w moździerzu). Dodałam sól i roztarłam na gładką pastę.

2. Wymieszałam żółtko z musztardą Dijon i sokiem z cytryny.

3. Powoli wlewałam oliwę z oliwek, cały czas mieszając, aż konsystencja stała się kremowa.

4. Dodałam czosnek oraz odrobinę pieprzu, sok z cytryny i wymieszałam.

5. Przed podaniem wstawiłam na około godzinę do lodówki.





 



Brak komentarzy

Prześlij komentarz