Ciasto z bananami, daktylami i orzechami włoskimi

Myślę, że w przypadku tego wypieku słowo ciasto można śmiało zastąpić wyrazem chleb albo postawić znak równości.

Chleb bananowy jest idealny na śniadanie, do herbaty, kawy lub zawsze, gdy mam ochotę na słodycze!


Składniki:


- 60 g łuskanych orzechów włoskich (czasami mieszam z laskowymi)

- 200 g daktyli medjool bez pestek (używam takie jakie mam pod ręką)

- 200 g jasnego cukru trzcinowego

- 60 g masła o temperaturze pokojowej pokrojonego w kostkę oraz trochę stopionego do natłuszczenia foremki

- 180 ml wody

- ½ łyżeczki sody oczyszczonej

- 1 duże, rozbełtane jajko

- 1 średni banan, obrany i rozgnieciony (100 g)

- 1/ 2 łyżeczki ekstraktu waniliowego

- 200 g mąki ze środkiem spulchniającym

- 1/ 4 łyżeczki soli


Przygotowanie:


1. Piekarnik z funkcją termoobiegu rozgrzałam do 160 stopni C ( bez termoobiegu do 180)

2. Orzechy rozsypałam na blasze i piekłam 5 minut. Wyjęłam z piekarnika i poczekałam, aż przestygły. Ostudzone grubo posiekałam i odłożyłam na bok.

3. Daktyle, cukier i masło wrzuciłam do średniego rondla. Wlałam wodę. Mieszając od czasu do czasu, podgrzewałam na małym ogniu, aż cukier się rozpuścił, a masło stopiło. Zwiększyłam ogień do średniego , doprowadziłam do wrzenia i natychmiast zdjęłam z ognia. Przełożyłam mieszankę do dużej miski i odstawiłam, by ostygła do temperatury pokojowej.

4. Keksówkę natłuściłam i wyłożyłam papierem do pieczenia.

5. Do masy daktylowej dodałam sodę, jajko, banan i ekstrakt waniliowy. Wymieszałam drewnianą łyżką. Dorzuciłam orzechy, przesiałam mąkę i sól. Mieszałam wszystko razem, aż składniki się połączyły, nie dłużej.

6. Przełożyłam ciasto do keksówki. Wstawiłam do piekarnika i piekłam około 50 minut.

7. Wyjęłam ciasto z piekarnika i odstawiłam na 15 minut. Po tym czasie wyjęłam je z formy.

Ciasto można podać na ciepło lub na zimno obficie posmarowane masłem.

Przepis: "Słodko" Yotam Ottolenghi i Helen Goh



Brak komentarzy

Prześlij komentarz