Staropolski piernik dojrzewający

Ciasto na piernik przygotowałam 6 tygodni przed świętami, ale 4-2 tygodnie wcześniej jak przygotujemy tez wyjdzie smaczne.


Składniki:

    - 500 g miodu naturalnego np. akacjowego

    - 1,5 szklanki cukru

    - 250 g masła

    - kg mąki pszennej

    - 3 jajka

    - 3 łyżeczki sody oczyszczonej

    - 125 ml mleka

    - pół łyżeczki soli

    - 80 g przyprawy korzennej do piernika

Przygotowanie:

1. Miód, cukier i masło pomału podgrzewałam. Kiedy zaczęło wrzeć wymieszałam do całkowitego rozpuszczenia cukru.

2. Do wystudzonej masy dodałam mąkę pszenną, sodę oczyszczoną rozpuszczoną w mleku, jajka, sól i przyprawę do piernika.

3. Ciasto dokładnie wyrobiłam i przełożyłam do kamionkowego, szklanego lub emaliowanego garnka. Przykryłam lnianą ścierką i odstawiłam do lodówki) na 5 – 6 tygodni.

 

 

Przygotowanie

1. Przed pieczeniem ciasto podzieliłam na 3 równe części

2. Można przygotować 3 blachy o wymiarach 39 x 26 cm. Ja miałam jedna i piekłam partiami. 3. Blachy posmarowałam masłem i wyłożyłam papierem do pieczenia.

3. Każdą z części piernika rozwałkowałam na grubość około 0,5 cm, włożyłam do blachy, wyrównać.

4. Piekłam w piekarniku ustawionym na termoobieg w temperaturze 170ºC przez 15 – 20 minut. Gotowy wyjęłam i ostudziłam.

Składniki:

- kilogram śliwkowych powideł do przełożenia blatów

- bakalie do posypania piernika polanego polewą

Przygotowanie:

1. Powidła przełożyłam do rondla i delikatnie podgrzałam.

2. Wystudzone blaty przełożyłam podgrzanymi powidłami śliwkowymi przykryłam arkuszem papieru i równomiernie obciążyłam. 

3. Odstawiłam na 3 – 4 dni w chłodne miejsce. 

Polewę można zrobić według własnego przepisu. Ja przygotowałam według tego poniżej

Składniki na polewę:


- 120 g gorzkiej czekolady (70% miazgi kakaowej), posiekanej na kawałki

- 50 g drobnego cukru

- 50 g syropu glukozowego

- 6łyżek wody

- nasiona z 1/2 laski wanilii

- 50 g masła o temperaturze pokojowej, pokrojonego w kostkę o boku 2 cm


Przygotowanie:


1. Do średniej miski włożyłam czekoladę.

2. W małym rondlu umieściłam cukier i cukier glukozowy, zamieszałam i postawiłam na średnim ogniu. Kiedy cukier się rozpuścił zwiększyłam ogień i doprowadziłam do wrzenia mieszając od czasu do czasu pilnując żeby się nic nie spaliło. Gotowałam kilka minut, aż płyn zrobił się jasno bursztynowy. Zdjęłam z ognia i delikatnie wlałam wodę. Ponieważ masa się zbryliła postawiłam garnek z powrotem na ogniu, dodałam wanilię i cały czas mieszając gotowałam, aż karmel się rozpuścił. Zdjęłam z ognia, odczekałam minutę i dodałam do garnka czekoladę. Odstawiłam na 3 minuty, a następnie wymieszałam trzepaczką na gładką masę. Wrzuciłam partiami masło, cały czas mieszając do uzyskania gładkiej konsystencji.

3. Polałam piernik polewą i wstawiłam do lodówki.

 

Przepis pochodzi z książki „W staropolskiej kuchni i przy polskim stole” Tadeusza Żakieja, ale można go tez znaleźć na blogu Moje wypieki.


 



Brak komentarzy

Prześlij komentarz