Bigos z kiełbasą, wędzonymi śliwkami i grzybami

 Dla mojego męża wigilijna kapusta z grzybami może nie istnieć, ale jeśli do tej nie lubianej przez Niego kapusty dodam kilogram kiełbasy staje się ona Jego ulubionym daniem. Osoby kultywujące tradycje poszczenia w Wigilię takiego dania nie podadzą, ale na na pierwszy czy drugi dzień świąt jest jak znalazł.


Składniki:


- 3 kg kiszonej kapusty

- 80- 100 dkg dobrej kiełbasy (myśliwska, jałowcowa, góralska)

- 20- 25 dkg suszonych podgrzybków albo borowików

- 250 g wędzonych śliwek

- 3-4 obrane i posiekane cebule

- 300 ml czerwonego wina

- 6 liści laurowych

- 8 ziaren ziela angielskiego

- 2 łyżeczki majeranku

- łyżeczka mielonego kminku

- 3-4 łyżki oliwy albo oleju

- sól do smaku

- kilka nasion czarnego pieprzu

- pieprz czarny do smaku

- cukier do smaku


Przygotowanie:


1. Grzyby zalałam wodą, moczyłam godzinę, a potem w tej samej wodzie na wolnym ogniu gotowałam około 30 minut. Odstawiłam na bok, ostudziłam i pokroiłam na mniejsze kawałki. (Wody z grzybów nie wylewam!)

2. Kapustę odcisnęłam, a sok zachowałam.

3. W garnku na oliwie zarumieniłam cebulę. Włożyłam kapustę i zalałam wodą, w której wcześniej gotowałam grzyby. Chwilę podgrzałam i dodałam ziele angielskie, pieprz, liście laurowe, majeranek, kminek i wcześniej namoczone i ugotowane , grzyby. Dusiłam na małym ogniu godzinę, półtorej.

4. Kiełbasę pokroiłam w plasterki i na oliwie podsmażyłam na złocisty kolor.

5. Kiedy kapusta stała się miękka dodałam suszone śliwki i kiełbasę. Dusiłam na małym ogniu godzinę. Odstawiłam na noc.

6. Na drugi dzień wlałam czerwone wino, dusiłam 60 minut. Jeśli w garnku jest dużo płynu duszę kapustę bez przykrywki, a jeśli mało- uzupełniam wodą lub kwaśnym sokiem z kapusty.

5 Trzeciego dnia znów podgrzałam kapustę i doprawiłam do smaku solą, pieprzem i cukrem.. Kapusta powinna być ciemna, gęsta i esencjonalna.




Brak komentarzy

Prześlij komentarz