Chleb z ziarnami na miodzie

Składniki:

- 15 g świeżych drożdży albo 7 g suszonych
- 275 ml letniej wody
- 225 mąki pszennej razowej
- 225 mąki pszennej białej + odrobina do posypania
- 1,5 łyżeczki soli 
- 50 g mieszanki ziaren (używam po ok 2 łyżeczki ziaren maku, słonecznika, sezamu, dyni siemienia lnianego i czarnuszki)
- 3 łyżki oliwy z oliwek + dodatkowo do natłuszczenia
- 2 łyżki naturalnego miodu
- 2 łyżki mleka do posmarowania

Przygotowanie:

1. Świeże drożdże zalałam 3 łyżkami letniej wody, zamieszałam aby się rozpuściły. Odstawiłam na kilka minut.
2. Mąki wsypałam do dużej miski, dodałam sól i mieszankę ziaren (jeśli używam suchych drożdży, wsypuję je do mąki). Zrobiłam dołek, wlałam oliwę z oliwek, miód, rozpuszczone drożdże i pozostałą wodę. Zamieszałam drewnianą łyżką, a następnie wyrabiałam (jeśli ciasto jest zbyt wilgotne dodaję mąki, a jeśli mąka wypije całą wodę dolewam odrobinę letniej). Ciasto powinno być miękkie, ale nie klejące się.
3. Z ciasta uformowałam kulę, którą ugniatałam około 10 minut na blacie oprószonym mąką. Kiedy zrobiło się gładkie włożyłam je do nasmarowanej oliwą miski i przykryłam natłuszczoną folią spożywczą. Odstawiłam w ciepłe miejsce na godzinę aby zwiększyło swoją objętość. 
4. Wyłożyłam ciasto na posypaną mąką stolnicę i lekko je ugniotłam. Podzieliłam na pół, a z każdego kawałka uformowałam okrągły bochenek. Każdy z nich ułożyłam na oliwionej blasze do pieczenia, po czym przykryłam folią aluminiową nasmarowaną oliwą. Ponownie odstawiłam w ciepłe miejsce, aby bochenki dwukrotnie zwiększyły objętość.
5. Piekarnik rozgrzałam do 200 stopni C. 
6. Zdjęłam folię i posmarowałam bochenki cienką warstwą mleka. 
7. Piekłam 25 minut, aż chleby się zarumieniły. Po upieczeniu bochenki powinny wydać głuchy dźwięk kiedy stuknie się je od spodu. 

inspiracja: Gordon Ramsay

1 komentarz