Chleb pszenno-razowy z czarnuszką

Składniki:

- 250 g mąki pszennej razowej
- 250 g mąki pszennej
- 1 łyżeczka cukru
-  2- 3 łyżeczki soli
- 20 g drożdży świeżych
- 2 łyżki oleju rzepakowego albo słonecznikowego
- 300 ml letniej wody
- 100 ml ciepłego/ letniego mleka ( nie może być gorące) + 1 łyżka
- jajko
- czarnuszka (opcjonalnie)

Przygotowanie:

1. W miseczce świeże drożdże wymieszałam z 100 ml ciepłego mleka, 2 łyżkami mąki oraz łyżką cukru. Odstawiłam przykryte ściereczką (bądź folią spożywczą) w ciepłe miejsce na 15 minut. 
2. Mąki, cukier i sól wymieszałam Zrobiłam w mące wgłębienie, wlałam rozczyn z drożdży. Stopniowo dodawałam olej i wodę, łącząc wszystkie składniki. 

3. Ciasto wyrabiałam około 10 minut, aż zrobiło się gładkie i elastyczne. Uformowałam z niego kulkę, którą w czystej miseczce, przykrytą lnianą ściereczką, odłożyłam w ciepłe miejsce na około 1 - 1,5  do podwojenia swojej objętości.
4. Po tym czasie ciasto krótko wyrabiałam, przełożyłam do formy wysmarowanej masłem. Przykryłam lnianą ściereczką i  pozostawiłam do wyrośnięcia na 30 minut. 
5. Przed pieczeniem wierzch chleba posmarowałam jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka i oprószyłam czarnuszką.
6.  Piekłam w temperaturze 200ºC przez około 30 - 35 minut. 
Gotowy chleb ostudziłam na kratce.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz