Waniliowa chałka

Składniki:

-  3 i 1/4 szklanki mąki pszennej

- 1 jajko
 60 g  cukru
- 4 łyżki roztopionego masła
- 1/2 łyżeczki soli
-  szklanka ciepłego mleka
- 1 opakowanie cukru waniliowego (16 g)
-  20 g świeżych drożdży

oraz:


-1 roztrzepane jajko

-2 łyżki mleka
- sezam albo mak

Przygotowanie:


1. Z drożdży zrobiłam zaczyn.W miseczce świeże drożdże wymieszałam  z ciepłym mlekiem, 2 łyżkami mąki oraz łyżką cukru. Odstawiłam przykryte ściereczką (bądź folią spożywczą) na 15 minut,  w ciepłe miejsce.

2.  Resztę mąki przesiałam do dużej miski , zrobiłam dołek. Do dołka wbiłam jajko roztrzepane z mlekiem i masłem, zaczyn z drożdży, dodałam sól i cukier. Wyrabiałam ciasto przez kilka minut aby było gładkie. Przykryłam ściereczką i pozostawiłam w cieple do podwojenia objętości. Po tym czasie ciasto ponownie wyrabiałam, podzieliłam na 3 albo 4 równe części. Każdą z nich  zrolować w wałeczki i uplotłam warkocz.
3. Chałkę przykryłam  i ponownie pozostawiłam w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na około 60 minut. 
4. Przed pieczeniem posmarowałam 2 łyżkami mleka z i roztrzepanym jajkiem. Oprószyłam sezamem/ makiem.
5. Piekłam około  30 minut w piekarniku nagrzanym do 175º C.  Gotową studziłam na kratce. 

1 komentarz