Świąteczny wieniec bezowy z wiśniami


Beza Pavlovej w kształcie wieńca to moja propozycja na bożonarodzeniowy deser.

Składniki na wieniec bezowy:

- 5 świeżych białek w temperaturze pokojowej
- 250 g drobnego cukru do wypieków
- 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej
- 1 łyżeczka białego octu winnego lub soku z cytryny
- szczypta soli
- łyżka przyprawy do piernika

Składniki na krem:

- 400 ml schłodzonej śmietanki 36% schłodzonej
- 250 g schłodzonego mascarpone
- 2 łyżki cukru pudru
- 1/2 łyżeczki cukru z prawdziwą wanilią albo wyłuskane ziarenka z 1/2 laski wanilii

Składniki na frużelinę wiśniową:

- 250 g wiśni (świeżych lub mrożonych)
- 1,5 łyżeczki żelatyny w proszku
- pół szklanki cukru
- 1 łyżka soku z cytryny
- 1 łyżeczka mąki ziemniaczanej rozpuszczona
- 1 łyżka wody


Przygotowanie wieńca bezowego:

1. Piekarnik rozgrzałam do 180 stopni.
2. Białka umieściłam w metalowej misce (można też w szklanej) razem ze szczyptą soli. Najpierw na wolnych obrotach ubijałam je przez chwilę, następnie zwiększyłam obroty prawie do maksimum. Kiedy piana stała się dosyć sztywna dodawałam stopniowo, łyżka po łyżce cukier (kolejną łyżkę cukru dosypuję po całkowitym rozpuszczeniu się poprzednio dodanej łyżki.) Na koniec wlałam ocet winny, łyżkę przyprawy do piernika i przesianą mąkę ziemniaczaną. Miksowałam jeszcze przez minutę.
3. Na blasze położyłam papier do pieczenia, na którym narysowałam okrąg o średnicy 21 cm. Masę bezową przełożyłam do rękawa cukierniczego z odciętą końcówką. Wyciskałam na narysowany okrąg, jedną dużą bezę obok drugiej, w taki sposób, by się dotykały.
4. Wieniec wstawiłam do piekarnika i po pięciu minutach pieczenia temperaturę piekarnika zmniejszyłam do 150. Piekłam 120 minut.
5. Gotową bezę studziłam w wyłączonym i zamkniętym piekarniku przez godzinę.

Przygotowanie kremu
 
1. Mascarpone włożyłam do miski, dodałam cukier i ziarenka wyskrobane z połowy laski wanilii. Miksowałam chwilę, aż wszystko się wymieszało i zrobiło kremowe. Nie przestając ubijać dodałam śmietankę. Miksowałam około 3-5 minut, aż krem zrobił się gęsty.


Przygotowanie frużeliny wiśniowej:

1. Żelatynę zalałam 2 łyżkami zimnej wody, odstawiłam na kilka minut do napęcznienia.
2. W rondelku wymieszałam wiśnie z cukrem. Na wolnym ogniu podgrzewałam do rozpuszczenia się cukru. Dodałam sok z cytryny i mąkę ziemniaczaną wcześniej rozpuszczoną w łyżce wody. Wymieszałam, zagotowałam i odstawiłam na bok.
3. Napęczniałą żelatynę dodałam do gorących owoców i wymieszałam.
4. Na małym ogniu podgrzewałam mieszając, do całkowitego rozpuszczenia się żelatyny. Zdjęłam z palnika, pozostawiłam do wystudzenia, a następnie schłodziłam w lodówce.


Wykonanie:

1. Wieniec bezowy przełożyłam na paterę.
2. Na wierzch wyłożyłam bitą śmietanę, którą po wierzchu polałam frużeliną wiśniową.




Brak komentarzy

Prześlij komentarz