Ciasto milionera z Bliskiego Wschodu


Pierwszy przetestowany przeze mnie przepis z książki "Słodko" mistrza Yotama Ottolenghiego. Na pierwszy ogień poszło Ciasto milionera z Bliskiego Wschodu, a autorką jego jest Polka Paulina Bembel, która u Ottolenghiego pracuje jako szefowa cukierników.
Ciasto milionera to bliskowschodnia wersja bardzo słodkiego ciasta maślanego z karmelem, chałwą i tahini, które pod tą samą nazwą albo zamienną Caramel shortbread jest tradycyjnym deserem w Szkocji.
Składniki na spód:

- 40 g cukru pudru
- 35 g skrobi kukurydzianej
- 40 g drobnego cukru
- 175 g masła, stopionego i ostudzonego
- ½ łyżeczki ekstraktu waniliowego
- 250 g mąki pszennej
- 1/8 łyżeczki soli

Przygotowanie:

1. Piekarnik rozgrzałam do 180 stopni C. z termoobiegiem.
2. Kwadratową formę 20 cm x 20 cm wyłożyłam papierem do pieczenia.
3. Cukier puder i skrobię kukurydzianą przesiałam do misy miksera. Dosypałam drobny cukier i miksowałam na średnich obrotach. Powoli dolewałam ostudzone masło i miksowałam, aż składniki się połączyły. Dodałam wanilię i zmniejszyłam obroty. Przesiałam mąkę z solą wprost do misy i utarłam na gładkie ciasto.
4. Przełożyłam do formy, a powierzchnię wyrównałam. Piekłam 25 minut, aż ciasto się zarumieniło. Gotowe wyjęłam z piekarnika i odstawiłam do całkowitego wystygnięcia.

Składniki na karmel:

- 200 g drobnego cukru
- 120 ml wody
- 100 g masła pokrojonego w kostkę
- 80 ml śmietany kremówki
- 150 g tahini
- ¼ łyżeczki soli morskiej w płatkach (użyłam gruboziarnistą)

Składniki na chałwę:

- 200 g chałwy, pokruszonej na małe kawałki
- 80 g tahini

Przygotowanie:

1. Karmel zaczęłam przygotowywać kiedy spód ostygł. Cukier i wodę podgrzałam w rondelku na średnim ogniu. Mieszałam od czasu do czasu, aż cukier się rozpuścił, po czym zwiększyłam ogień. Doprowadziłam do wrzenia i gotowałam około 12 minut, aż syrop zrobił się złotobrązowy.
2. Zdjęłam z ognia, dodałam masło, śmietanę i wymieszałam na gładko. Kiedy masło się stopiło dodałam tahini i sól. Wymieszałam raz jeszcze i polałam karmelem z chałwą ciasto.
3. Wstawiłam formę do lodówki na minimum 4 godziny, aby wszystko zastygło. Przed podaniem pokroiłam na kawałki (w przepisie 10 cm x 2,5 cm), a środek każdego ciastka oprószyłam szczyptą soli


1 komentarz