Żurek bez mięsa z pieczonymi ziemniakami

Składniki na bulion:

- 2,5 l wody
- 2 marchewki
- 2 zielone części pora
- 3 laski selera naciowego z liśćmi
- korzeń pietruszki
- ½ bulwy selera
- 5 suszonych grzybów
- 4 ząbki czosnku w łupinie
- 4 liście laurowe
- 4 ziela angielskie
- 4 ziarna pieprzu
- ½ łyżeczki soli

Pieczone ziemniaki:

- 4 duże ziemniaki
- 2 – 3 łyżki oleju roślinnego
- ½ łyżeczki majeranku
- ½ łyżeczki lubczyku
- ½ łyżeczki pietruszki
- sól do smaku
- czarny pieprz do smaku

Pozostałe:

- 1 – 1 ½ szklanki żuru
- 2 łyżeczki tartego chrzanu
1- łyżeczka majeranku
- sól do smaku
- czarny pieprz do smaku
- ½ łyżeczki wędzonej papryki
    Przygotowanie:
    1.Warzywa na bulion obrałam i włożyłam do dużego garnka razem z suszonymi grzybami.
    2.Rozgrzałam małą patelnię, położyłam na niej ząbki czosnku i prażyłam minutę. Obok położyłam liść laurowy, ziele angielskie oraz ziarna pieprzu i prażyłam kolejne 30 sekund. Wszystko zdjęłam z patelni i wsypałam do garnka z warzywami. Wlałam wodę, dodałam sporą szczyptę soli i gotowałam pod przykryciem na wolnym ogniu przez przynajmniej 1,5 godziny.
    3.W międzyczasie piekarnik rozgrzałam do 200 stopni. Ziemniaki obrałam, pokroiłam w kostkę i włożyłam do dużej miski. Wymieszałam je z olejem i wszystkimi przyprawami. Starannie natarłam taka mieszanką warzywa.
    4. Ziemniaki ułożyłam na blasze wyściełanej papierem do pieczenia. Piekłam 25 – 35 minut aż zrobiły się złote i chrupiące.
    5. Kiedy bulion był gotowy zdjęłam garnek z ognia i przecedziłam bulion przez sito. Marchew wyłowiłam i pokroiłam w plastry.
    6.Czysty bulion ponownie wlałam do garnka i lekko podgrzewając stopniowo dodawałam żur. Na koniec dodałam chrzan oraz majeranek, doprawiłam do smaku solą i pieprzem. 
    7. Żur podałam gorący z pieczonymi ziemniakami, kawałkami marchewki oraz ulubionym chlebem. 

    Przepis: Jadłonomia 


1 komentarz